donderdag 12 februari 2009

Kapitein Baard: Quickie



Tja, na de ouwe knar en de tips die ik erop kreeg een nieuw werkje gedaan. Beetje een experiment. Snelle grayscale in ongeveer 40 minuten. Vooraf geen lijnen neergezet. Geen Tom of andere hulpmiddelen. Ben op zich blij met de neus. De mond en ogen waren een pain en ik moet echt wat gaan doen aan haar -_-

Let it rip!

Edit: Vorige was een beetje donker uitgevallen. Brightness een beetje aangepast.

3 opmerkingen:

  1. Eh duuuude. Heb er net met Tom nog even over gepraat aan de telefoon, en ik heb de volgende tipjes en kritieken...

    Je hebt dit helemaal uit je hoofd gedaan toch? Dat hoeft natuurlijk helemaal niet, als ik een fictief karakter in elkaar zet dan gebruik ik daar nog steeds references galore voor, gewoon om even te kijken hoe het ook alweer precies in elkaar steekt.

    Gebruik een zo groot mogelijke brush waar het kan. Dat voorkomt dat je strokes "all over the place" gaan zitten omdat je een groot gebied tegelijk pakt. Ook al krijg je de nijging om details zoals ogen en lippen weer te geven, het is makkelijk om jezelf daarin te verliezen. Zorg eerst dat de "grote" structuur goed in elkaar zit.

    Als derde wil ik nog opmerken dat er geen duidelijke light source aanwezig is. Je kan natuurlijk prima een character bouwen met het licht van voren zodat alles een beetje egaal belicht is, maar zelfs dan moet je de lightsource altijd in beschouwing houden. Een verdeling van licht en contrast zorgt ook voor een sprekender beeld, zorg bijvoorbeeld dat de highlights in de ogen de enige plekken zijn in het gezicht waar het echt fel wit is.

    Enfin, ik hoop dat het je helpt, cheers. Tom zal vast nog wel wat toe te voegen hebben over de anatomie, daar ga ik me niet mee bemoeien :P

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey dude,

    bedankt voor de tips man. Licht is inderdaad iets waar ik keihard aan moet gaan werken, en reference is natuurlijk ook nooit weg.

    Goede tip over contrast trouwens, misschien eens even goed gaan kijken hoe anderen dit doen.

    Keep 'em coming!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hey dude, Tom hier. Ik ben het helemaal eens wat Niels zegt, je belichting moet je altijd in je achterhoofd houden.

    Daarnaast wil ik nog zeggen dat je algehele vorm beter begint te worden, maar dat je nog wel hier en daar moet letten op anatomie. Bestudeer de schedel eens. Daar haal je zoveel uit, geloof me. Je character mist bijvoorbeeld jukbeenderen. Hierdoor mist het hoofd structuur en vorm.

    Ook is de kaak niet helemaal symmetrisch en missen de lippen vorm. Ook de ogen zijn wat open en groot, tenzij je hiervoor ging natuurlijk. Je ogen zijn meestal wat meer toegeknepen, zelfs in ruststand.

    Gebruik je boek voor meer houvast en ga het observeren in het echte leven. Bus, trein, overal!

    BeantwoordenVerwijderen