woensdag 18 februari 2009

Kaptein Baard: Tromboneman heeft hulp nodig!






Ok, ben op dit moment bezig met Tromboneman... Een superheld die trombone speelt in jazzoutfit en heel serieus kan kijken als superkracht... Ok, dat is niet waar maar ik ben wel bezig met een plaat waar ik opzich wel wat in zie, maar gewoon wat hulp kan gebruiken. En met hulp bedoel ik onversneden kritiek. Zoals gezegd, ik ben nog bezig met de plaat, dus ja; de trombone is heeft nog weinig definitie en ziet er meer uit als een soort rubber hangding dan een trombone.

To the Trombonemobile!

EDIT: Om te zorgen dat ik niet de complete blog clog (dat rijmt!) heb ik m'n 2e probeersel hier maar even neergezet. Bedankt voor de tips allemaal! Ben even opnieuw begonnen met de hand (joy oh joy!!!) en vind em nu iets minder kut.

Achtergrond is even een probeersel, ben ik ook nog niet happy mee. Heb een rooie das geprobeerd, maar dat was kut. Anyways, same shit different day: Laat je horen! (De eerste die Hoppa zegt krijgt een baksteen door z'n ruit.)

6 opmerkingen:

  1. Allereerst een huishoudelijke tip: zorg dat je op een resolutie post die makkelijk te zien is in een browser. Het geposte plaatje is te groot om goed in één keer te kunnen bekijken en dat is lastig. Als je dan toch detail over kritieken wilt hebben, post dan even een uitsnede van een detail op volle resolutie erbij.

    Wat compositie betreft zou ik eens goed nadenken wat je kunt doen met die "leegte" aan de linkerkant. Makkelijkste is het gewoon wegcroppen, maar misschien kun je iets interessants doen met toon (mist enzo) om de compositie te helpen.

    Ik laat tom maar weer brabellen over de anatomie, maar ik moet zeggen dat de algemene houding lekker is, er zit een duidelijke richting in en dat houd de plaat lekker dynamiesch.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik vraag me een beetje af hoe die nou staat. Heeft ie een dikke buik, of staat die man nou gekanteld? Ik moet zeggen dat ik de trompetteman egt heel fijn vind, gewoon het idee en hoe die blaast. Kan ook komen omdat het 4 uur snachts is, ja sorry moest n nieuwe animatie maken, want op school was t me niet gelukt mn andere animatie digitaal te zetten. Dus ben ik maar met imagemaker gaan vechten. Resultaat is trouwens super cool, heb mezelf geanimeerd ihih.

    Maar goed, terug op de Trompetteman, let ook een beetje op de stof vooral zn overhemd eigenlijk, gebruik daar goede referentie voor, bovendien zijn die strepen van de schaduw op de schouder een beetje slordig, je had beter wat grote brushes kunnen gebruiken.

    Zn oor oogt op t eerste gezicht als shrekoortje, je hoeft maar 1 lijntje toe te voegen tussen het haar en de binnekant van zn oorschelp, waardoor er een extra randje ontstaat. Nu lijkt het namelijk alsof dat oor rond naar buiten loopt. Bovendien hoeft het niet zo op te vallen.

    Heb je de hand op de trompet zelf zo neergezet? Want meestal als iemand op een trompet blaast drukt ie negen van de tien keer wel een knopje in ;) Compositorisch was niels al bezig, anatomie is verder voor Tom.

    Nee toch nog een ding over compositie, de grijze achtergrond rechts van de speler drukt me een beetje weg, als je dat grijs daar ietsje hoger zou aangeven boven de hoed, zodat dat grijs in een driehoek loopt, dan zou dat heel veel schelen!

    Probeer eens een keer buiten de greyscale te gaan bij tekeningen zoals dit. Dit is echt een typische tekening waar je zo fijn een sfeer in kan gooien, je hoeft maar een beeeetje kleur te gebruiken, niet eens opvallend en het is al 10 keer sterker.

    En over de trompet. Tis een metaal, dus het contrast is groot en licht/donker gevoelig. Je mag daar stiekem een zachte brush voor gebruiken. ;) En let op je lichtgebruik, waar komt je licht vandaan? Nu gaat trouwens al mijn aandacht als eerste naar zijn hand. Ik weet niet in hoeverre dit je bedoeling is? Zijn gezicht en trompet lijken me veel interessanter ;)


    maar ik moet wel zeggen dat de uitdrukking op zijn gezicht en met name de aanspanning van zijn mond mij erg overtuigen!
    Ik hoop dat je hier genoeg aan hebt ;) xxjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoi, ik loer lekker regelmatig even mee, mag ik dan ook iets kleins zeggen?
    Zou Tromboneman ook niet een trombone moeten spelen? da's zo'n schuiftrompet en daar zitten niet van die ventieltjes op dus heeft hij z'n hand anders.
    Zou ook wel als een geinig wapen kunnen dienen, zo'n schuiftrompet.

    Groets,

    Pieter Hogenbirk ( Niels kent me wel )

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat je ook af en toe een zegje komt doen pieter :)

    En sonja, bij metaal is het juist NIET verstandig om met een ronde brush te gaan werken, OMDAT het een hoog contrast heeft en vaan scherpe randen in de kleurovergangen...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tja, ik heb Bram al wat pointers gegeven vandaag bij de Cintiqs en ik ben het zeker met jullie eens. Mijn pointers gingen natuurlijk wat meer over anatomie, aangezien hier nog wat zaken wat ongedefinieerd achter zijn gebleven. Voor de rest een toffe plaat gewoon puur omdat Jazz roxxort.
    Zet 'm op!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dankjewel allemaal voor de tips! Heb hierboven even de nieuwere versie gepost. Pieter, je hebt helemaal gelijk, ik was compleet abuis. Had de originele PSD zelfs opgeslagen als Saxman... En m'n huisgenoot noemde broccoli gisteren consequent bloemkool... Ik denk dat er iets vreemds in het bier zit ofzo.

    Naja, ik ga niet ieder kritiek punt persoonlijk behandelen. Heb geprobeerd er zoveel mogelijk van gebruikt in versie 2.

    BeantwoordenVerwijderen