maandag 16 februari 2009

Sonja: Parade van de Doden


Ja, Niels had een oude erop gegooid. Ik dacht, laat ik ook een oude van mij erop gooien. Hele andere koek. Gewoon klassiek, met acryl gemaakt. Het heet dans van de doden. Gebaseerd op de leus Et in Arcadia Ego.
Een Arcadia is een utopia. Ik vond dit idee een vreemd gevoel achterlaten en ben daar goed over gaan nadenken. Zelfs de mooiste omgevingen hebben een minpunt. Elk huisje heeft zijn kruisje.
Ik ben wat extremer gegaan en heb alles naar een andere dymensie gebracht. Want een utopia is ook niet van deze wereld. Vind ik. Ik heb een vreemde omgeving gemaakt waar werd gedanst. Een kenmerk van een utopia is feesten namelijk. Het idee is dus dat er een parade wordt gelopen, wat allemaal leuk is en fijn. Maar aan de andere kant weet je dat er iets niet goed zit. Dat is ook zo, want dit is een parade van de doden, als je mee wilt dansen, kom je nooit de lijn van de doden uit. Je mag dus nooit stoppen met een utopia, het wordt een soort van gevangenis. Een gouden kooi, zoals Endemol dat graag zou willen noemen.

6 opmerkingen:

  1. Die hebben we allemaal al zien hangen natuurlijk, prachtig werkje.

    Ik had geen flauw idee dat er zoveel achter zat joh, al die diepe gedachtegangetjes enzo... Ik vind het al reuze chill dat je met echte verf zulke dingetjes kan doen.

    Ik heb er ook verder weinig over te zeggen weetje, het is niet mijn werkterein en het ding is met klassiekers dat kritiek geven zo weinig zin heefd omdat het toch alweer een possje geleden is...

    Nou ja, top in ieder geval. BOX.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey sonja,

    Erg leuk om iets traditioneels te zien op het bierviltje, iets wat natuurlijk een bijzonderheidje kan worden genoemd in deze tijd. Ook goed dat je het achtergrondverhaal erbij vertelt, het geeft een extra dimensie.

    De enige moeite die ik hiermee heb en Niels zei het al, is dat het posten van "oldies" "for the sake of criticism" een beetje lastig is. Ik kan wel wat dingen gaan roepen, maar je doet er niets meer mee omdat het al een afgesloten hoofdstuk is. Het voelt als het ware als staren naar een museumstuk :P

    Ik vind het niet erg om af en toe terug te reflecteren of als je je oud werk in een nieuw daglicht wilt stellen, maar het moet geen traditie worden om het blog vol met oud werk te zetten.

    Afgezien van dat gebazel, tof werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ben ik ook zeker niet van plan! Maar deze moest ik gewoon posten, dat was mijn plicht. ;)
    nee maar eigenlijk ergens wel, want jullie kennen mijn werk dat ik nu doe, hier op school, maar in mijn vrije tijd ben ik veel diverser en misschien wel wat klassieker. Dus daarom dat ik het belangrijk vind om ook die andere kant te laten zien.
    Maar wel bedankt voor de 'tof werk' en de 'box', dames :P en een kusje terug

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind oud werk posten nuttig. Dit blog is er toch ook een klein beetje om samen een leuke portfolio neer te zetten toch, een raam waardoor de buitenwereld die gekke game-studenten flink kan begluren...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. nooit zo over nagedacht eigenlijk, maar eigenlijk wel een goed idee! Het is inderdaad zo dat het werk wat hier op wordt gezet heel erg duidelijk maakt wat onze stijl is en waar ons niveau zit als we het over serieus werk hebben. En met serieus werk bedoel ik werk waar we serieus mee bezig zijn, dus geen gedachteloos krabbeltje in een dummy, maar iig dat je bezig bent met een studie of een serieuze opdracht voor jezelf of een ander.

    BeantwoordenVerwijderen